NÁPADY JAK ZABAVIT DĚTI
ČTĚTE DĚTEM POHÁDKY (poté si o nich povídejte, ptejte se, o čem příběh byl).
KRESLETE SI (volně na papír nebo vymalovat omalovánku) – DBEJTE NA SPRÁVNÝ ÚCHOP PSACÍCH POTŘEB
ZAPOJTE DĚTI DO DOMÁCÍ PRÁCE (můžou utírat, zametat)
BARVY
1) třídění podle barev: roztřídit větší množství předmětů podle barev (knoflíky, víčka od pet lahví)
2) pojmenování barev: ukažte na předmět a zeptejte se, jakou má barvu
3) ukaž co je modré, přines zelené auto...starší děti zvládnou hru Čáp ztratil čepičku
4) vybarvování: nakreslete dětem známé obrázky a děti vybarví (sluníčko, srdíčko…)
POČÍTÁNÍ, TVARY
1) děti by měly umět napočítat na prstech do pěti
2) při věšení prádla – podej mi dva kolíčky, přines tři kostičky, jedno auto….
3) počítejte předměty (skvěle fungují bonbony :-), dejte před sebe třeba tři, před dítě dva – porovnáváme kdo má více, méně, popřípadě stejně
4) vezměte dva až tři předměty různé velikosti: co je větší, menší, stejné, skládání podle velikosti od nejmenšího po největší, těžší je to poskládat obráceně od největšího po nejmenší (třeba lžíce a lžička….)
5) udělejte si kartičky (na tři kartičky trojúhelník, na tři nakreslete kruh, na tři čtverec): dítě roztřídí na hromádky podle stejných tvarů. Větší děti by měly zvládnout udělat řadu z kartiček podle vašeho vzoru (dáte kruh, čtverec, kruh, trojúhelník a dítě by pod to mělo udělat stejnou řadu). Když budete chtít změnu, můžete kartičky rozstříhat na dvě části, všechno promíchat a dítě zase složí správné tvary (nebo rozstříhat jiné obrázky – zvířata z časopisů….)
6) Nad, pod, vedle, na, za - význam těchto předložek, které uvozují vztah mezi dvěma předměty, si děti nejlépe osvojí běžnými pokyny od rodičů (pití máš na stole, hračka leží pod židlí, plyšáka máš vedle postele atd.). Lze je pocvičit i hravou formou, např. „Sedni si na židli, vlez pod stůl, stoupni si vedle postele, plyšáka dej nad hlavu, atd.“. Ke hře můžete využít i plyšáka nebo jinou oblíbenou hračku, děti bude víc bavit, když budete pokyny dělat s nimi, děti vás kontrolují a občas se můžete i splést. Nebo při prohlížení obrázků v knize pojmenovávat předměty, zvířata aj. a k tomu přidávat předložky (kočka je na stromě, pes leží na křesle atd.).
7) Přiřazování stínů, obrysů - vyberete pár předmětů výrazných tvarů (předměty denní potřeby, kostky, hračky), obkreslíte na papír a dítě má za úkol správně položit předmět na obrys, těžší varianta může být obkreslení jednoho tvaru ve více velikostech (několik víček různých velikostí) a opět dítě položí předmět, či tvar na správnou velikost tvaru.
https://happyhooligans.ca/homemade-shape-puzzle-for-cbc-kids/
https://welliesandlemonade.com/31-days-montessori-inspired-activities-toddlers/17/
8) Sestavování kostek podle předlohy- rodič postaví jednoduchý komín z 5-10 kostek, ve kterém se různě střídají 2-4 barvy (podle věku a dovedností dítěte), úkolem dítěte je postavit stejný komín podle předlohy.
Jako ozvláštnění si můžete role otočit, dítě postaví předlohu a rodič staví podle předlohy (můžete udělat chyby), dítě vám postavený komín kontroluje. Pro tuto činnost můžete využít předlohy v papírové formě, které si můžete nakreslit.
https://montessorimaispasque.com/wp-content/uploads/2015/07/pattern-duplo.pdf (Velikost: neznámá)
OSTATNÍ
1) puzzle: rozstříhejte dětem obrázek z časopisu a můžou skládat
2) na procvičení prstíků (jemná motorika): třídění třeba těstovin a čočky, hrachu….jenom trochu, aby to děti bavilo
Stříhání: děti můžou stříhat cokoliv, třeba staré časopisy
Kreslení do mouky: vysypte na hladký povrch (nejlépe s okrajem, třeba na tác) mouku nebo krupici, a děti si do toho malují obrázky prstíky
Ve vaně: přelévání vody z jedné nádoby do druhé
3) na paměť: dejte před dítě tři předměty, po chvilce je přikryjte, a odkryjte jenom dva předměty, dítě by mělo poznat, co chybí
pexeso: vezměte jenom dvě dvojice obrázků (postupně můžete přidávat)
4) sluchová hra: co slyšíme za zvuk (písknout, zaklepat, bouchnout, tlesknout, dupnout….)
Zvuky zvířat: jak dělá pes, kočka, koza……
5) postřeh a pozorování: dva hrnečky (později přidat třetí), pod jeden něco malého schovat, zamíchat a dítě by mělo určit, kde je předmět schovaný (klasické skořápky, jen míchat hrnky pomalu)
6) stavebnice: určitě máte všichni doma, rozvíjejte dětskou představivost
7) části těla: děti znají ze školky – Zatleskám, zadupám, ruce si na hlavu (nohy, uši, nos….) dám
8) modelujte: pokud doma nemáte modelínu, vyrobte si jí:
Copyright © 2020 - 2024 | ZŠ a MŠ Krajková &   Vitalex Computers s.r.o. - Tvorba školních webů | Prohlášení o přístupnosti | Cookies